سيدي شرَّفتِ الجاليه المغربيه
سيدي
بخِطَابْ العَرشْ شَرَّفْتِينـَا
ْوبكْلاَمَـك
ردّيتِ كُلْ الاعْتِبَارْ لِينَــا
اسْعَدتِينا بالرِّعَايَه المَوْلَوِيَّه
هَذَا فَخرْ للجَالِيَّـه المَغْرِبِيَّـه
ْاتْعِيشْ سِيدِي دِيمَا مَنْصُـور
ومَشْمُولْ بالحكْمَه الرَّبَّانِيَّه
*****
سيـدي
اهْتِمَامَكْ بِينَا عَـلاَّ مْقَامْنَـا
اسْعَدْ اوْلاَدْنَا وفَرَّحْ أَهَالِينَا
أنتَ رَمزْالأُمَّة،وعَـزْمَغْرِبْنَا
*****
سيدي بخطاب العرش
ْرَسَّخْتِ فقْلُوبْنَا حُبْ الوَطَن
ْوطَاعَتْنَا وَاجْبَه لِيكْ ياسُلْطَان
ْأنْتَ لَبْلاَدْنَا الأَمنْ والأمَـان
يَامَجدْ العـُرُوبَه الوَطَنِيَّـه
*****
ِسيدي اغـْرَسْتِ
فاوْلاَدْنَا الـُّروحْ الوَطَنِيَّـه
عَشقْ لَبْلَادْ والرَّايَه المَغْرِبِيَّه
صِيَانَةْ العَهدْ وحُبْ الهَوِيَّـه
ْبِهَا جَدَّدْنَا معَاكْ العَهد
بالدِّفَاعْ عن الوَحْدَه التُّرَابِيَّه
اتْعِيشْ لِينَا سِيـدي
مَحْفُوظْ بالرِّعَايَة السَّمَاوِيَّه
*****
بقلم : شاعرة الغربة والحنين
عائشة رشدي أويس
إسبانيا


التعليقات مغلقة.